ביוסינתזה - סינתזה של חיים

בדרך שלנו אנו נעים בשבילים שהיתוו אחרים ויוצרים שבילים בפסיעותינו אנו,

ויש ששני סוגי השבילים הללו מתמזגים יחד ומפרים זה את זה.

ביוסינתזה היא גישה טיפולית הוליסטית ייחודית  ומרתקת, שפגשתי בסוף שנות ה20 לחיי, אשר העניקה לי קרקע יציבה, אדמה טובה ללכת בדרכיה, לצמוח ולבוא לידי ביטוי בדבר שתמיד ביקש אותי- בטיפול ובריפוי.

מאז שלימודי הביוסינתזה נקרו בדרכי, עברו יותר מ25 שנה, שנים בהן חלה צמיחה אדירה בהכרה המדעית, בניסיון בשטח ובצמיחה בתחום הפסיכותרפיה הגופנית והאינטגרטיבית בארץ ובעולם.

ביה'ס לפסיכותרפיה בגישת ביוסינתזה בישראל, מתוך יסודותיו כחלק מהארגון הבינלאומי, צמח וגדל התבסס והתעשר בעולמות התכן ובמבנה ההכשרה, והפך לסוג של בית לעוד ועוד אנשים אשר עוברים תהליכי התפתחות משני חיים ומגשימים עצמם כמטפלים.

גישת הביוסינתזה מבוססת בשורשים עמוקים ומזינים של הפסיכותרפיה הדינמית וההתייחסותית, הפסיכותרפיה הגופנית והפסיכולוגיה הטרנספרסונלית. 

היא קשובה לחכמת הדורות כמו גם לרוחות החדשות המנשבות בחקר מדעי המוח, חקר התודעה ועוד. זוהי מערכת פתוחה המגשרת בין מבנים מסודרים ובהירים לבין חופש ממבנה, פתיחות ויצירתיות ומקום לביטוי הייחודי של כל אדם.

גישת הביוסינתזה בתחילת דרכה הינה פורצת דרך ומעגנת עקרונות טיפוליים חדשניים הן בתחום הפסיכותרפיה בכללותו והן בתחום הפסיכותרפיה הגופנית באותן שנים.

השם ביוסינתזה אומץ  על ידי  דיוויד בואדלה מייסד השיטה,  ממונח שטבע הפסיכולוג האנגלי פרנסיס מוט, בתחום המחקר של הפסיכולוגיה הפרה-נטלית. בואדלה יצר מודל אמבריולוגי  המהווה בסיס לגישה הטיפולית. הוא ייסד הבנה מעמיקה ביחס למשמעות של חיי הרחם בהתפתחות האדם ובריאותו הגופנית הנפשית והרוחנית.

בואדלה, יחד עם שותפים לדרך ועם אשתו סילביה,  מעגן גישה פסיכותרפוטית המשלבת, מעבר לטאבו הטיפולי הפסיכולוגי,  מודל של עבודה דרך מגע, כהיבט מהותי מקדם בתקשורת הטיפולית.

בנוסף,הוא מפתח הבנות ועקרונות המתוות דרך לעבודה של וויסות רגשי בהקשר של מבני אופי ושל עבודה עם טראומה.

כמו כן מתבססת תפיסה של רוחניות מקורקעת, המאזנת בין שמיים וארץ בין גוף ורוח. גישת הביוסינתזה מעוררת בי השראה ותקוה בכך שהיא שומרת על ההתפעמות מפלא הקיום, מהמגע הפואטי בין האדם, העולם ופעימת החיים. 

אם הייתי מבקשת לתת ייצוג לגישה הטיפולית של ביוסינתזה הייתי ממקמת אותה במרכז הלב. ללב מוחשיות פיזית רגשית ורוחנית. הלב מגשר בין מימדי הקיום של האדם. הלב הפיזי הוא שריר ומשאבה המסדירה את זרימת הדם והחמצן בגופנו ובכך את נשימת החיים. הלב בתפיסה ובחוויה האנושית הוא מרכז הרגשות האישיים, עצב, שמחה, אהבה ושנאה, הסודות שבלב, הסתרה ווידוי. הלב הינו גם שער אל הרוח. הלב הרוחני הוא הלב המאמין, הלב המעודן האחדותי החש חמלה כמו גם רוממות רוח וכמיהות עתיקות ממהות הנשמה.

הלב שלי לאחר שנים רבות של מסעות ושל תהיות, מתבונן נכוחה אל הליבה של תכנית הכשרה זו ומרגיש שלם ונפעם. אני מתבוננת במקום האישי, בהגשמה שלי כמטפלת וכמורה. אני חווה את  הפעימה המבורכת של רוח הגישה, הערכים והאיכויות הבאות לידי ביטוי בזמנים המאתגרים בהם אנו מצויים. אני רואה את התנועה הפיזית שבית הספר עושה כארגון עצמאי וכחלק מארגון בינלאומי, ואת הקהילה הרחבה של מטפלים המביאים ריפוי לעצמם לסביבותיהם ולכל המטופלים הבאים אל פתחם. עבור כל אלה ועוד, עולה בי הכרת תודה גדולה.  

תודה גדולה לגיל האיש שלי, אשר מעבר להיותו בן זוגי היחיד והמיוחד, הינו מרבה טוב בעולם. הוא האדם אשר התמסר לבניה, לפיתוח, ליצירה, לטיפוח ולהתחדשות של בית הספר בגישת ביוסינתזה כפי שהוא היום. בית הספר הישראלי לביוסינתזה הוא אחד מהמשובחים המובילים והמצליחים שיש בתחום זה.  

בואו לראות. לחוות. לגדול.

מאמר מאת ליאת ארד

דילוג לתוכן דילוג לתוכן