נושאי הלימוד:
בקורס ההכשרה הבסיסי בביוסינתזה הסטודנט עובר דרך 10 נושאי לימוד. נושאים אלה מהווים את השלבים העיקריים בהתפתחות האדם כמו גם את האתגרים, השאלות, הקונפליקט והמצוקה המבקשים מענה וארגון מחודש. בכל נושא נלמדים התיאוריות, התפיסות ואופני הטיפול לצד תרגולים מעשיים.
מטרת התהליך הלימודי היא להכיר לסטודנט עם נושאים אלה, לחשוף בפניו את הידע וההבנות שנצברו, את המחקרים התואמים וכן את אופני הטיפול וההתמודדות האפשריים. הסטודנט עובר תהליך לימודי התפתחותי בו הוא יוצר סינתזה בין המבנה, הידע וחוויות החיים הסובייקטיביות שלו עם הידע וההתנסויות להן הוא נחשף.
תהליך לימודי זה מעודד מעורבות ולמידה פעילה המאפשר ללומד לעבור תהליך של זיהוי וארגון פנימי מיטיב, הבנה מעמיקה ביחס לנפש האדם ורכישה של כלים מעשיים ופיתוחם של מיומנויות, כישורים ויכולות טיפוליים.
נושאי הלימוד בקורס הבסיסי הם:
- מבואות Founding
בנושא זה נפגוש את אבני הבניין והיסודות המרכיבים את הפילוסופיה והתפיסה הטיפולית של הביוסינתזה. נכיר את ההסתכלות המערכתית בטיפול ונתחיל ללמוד שפה חדשה המזמינה אותנו לפתוח את ההסתכלות שלנו על מורכבות האדם והחיים. - קרקוע Grounding
נושא זה עוסק בנוכחות של האדם בגופו וביכולת לנוע בין מצבי חיים שונים ביציבות ובגמישות תוך חיבור לנסיבות החיים ולמציאות המשתנה. בין השאר נלמד על המערכות העצביות והחיבור לאיכויות הדחף, שדות התנועה השונים ומהו קרקוע מיטיב. - מרכוז Centering
נושא זה מפגיש עם החיבור של האדם עם עצמו. נלמד אודות מערכת היחסים של האדם מול האמת הסובייקטיבית שלו, הקשר עם הזהות העצמית, הרגשית, והנפשית. העבודה הטיפולית בנושא זה קשורה בארגון מחודש של תפקודי הקצב והזרימה האנרגטית, וויסות רגשי ונשימה. - היקשרות Holding
שמירה, דאגה וביטחון, הם הנושאים אותם אנו פוגשים בשנת החיים הראשונה, הקשר הראשוני, הזנה והשפעותיה. התפתחות הילד ומגננות האופי כנגד נטישה, פלישה או אובדן. - אינדיבידואציה ואוטונומיה Bounding
ניהול משא ומתן על מרחב אישי, על העוצמה וגבולות העצמי והאחר, בנושא זה המיקוד הוא בגילוי העוצמה האישית זיהוי טריטוריות וגבולות וגישה יעילה ובונה במצבי קונפליקט. בין נושאי הלימוד: מערכת העצבים האוטונומית ושכבות רגשיות, מצבי טעינה רגשיים בגוף, סוגי מטח שרירי, ערוצי קשר – צורות ואופנים של הבעה ותגובה. - Charging
נושא זה מציאה הזדמנות לשחרר אנרגיה אישית ממצב סטטי או תקוע אל עבר התעוררות של חיות ויצירתיות מזינה. השאלה היא: היכן ומה הם מקורות הכוח של האדם, כיצד ניתן להתנהל ולווסת את המטען האנרגטי / רגשי שלו? הפעימה שבין החזקה ושחרור, הנאה ועונג מעצמי או מהחיים?" - יחסים ואינטימיות Bonding
היכולת לאהוב ולחלוק באופן עמוק ולצור קשרים אנושיים חזקים הינה מרכזית לגזע האנושי. בנושא זה נתעמק ביכולות אלה באמצעות לימוד אודות הממדים של הלב: תוך אישי, בין אישי ומעבר לאישי, סגנונות קשר ומגע עם אחרים, מבנים של אהבה ומיניות היכולת לחלוק באופן מילולי ולא מילולי. - תקשורת Sounding
קול וצליל מחבר את שפתינו עם עומק ההתנסות ומעודד את היכולת להקשיב לעצמנו ולאחר באמפטיה ולתקשר באופן יעיל. נלמד, בין השאר, על סגנונות תקשורת ודיבור, על הקשר האנרגטי שבין הראש לגוף ופיתוח שפה טיפולית. - ע.אימות Facing
האינטראקציה בין מטרות חיצוניות ופנימיות. קשר עין, ראיה והעין השלישית. הדגש הוא על התבוננות, תובנה והדרכים להמיר דימויים מגבילים בדימויים יצירתיים. ילמד האופן בו ניתן לעגן דימויים בגוף ובתנועה. - מעבר לתודעת ה"אני" crowning and spacing
הדגש הוא על השער בין קיום עצמי וקיום מעבר לעצמי (transpersonal). נושאים של רוחניות מעוגנת בניגוד לבריחה מהגוף. גישות למוות. לימוד אינטנסיבי של עבודה עם משאבים ואיכויות מהותיות.
חטיבת ההתמחות כוללת את האספקטים הבאים:
הדרכה מקצועית – מפגשי הדרכה הניתנים בקבוצה והדרכה אישית על תהליכי הטיפול והמטופלים של הסטודנט המתמחה. לכל סטודנט מצוות מדריך אישי המלווה את תהליך ההבשלה המקצועי של הסטודנט.
סגנונות קשר טיפוליים – למידה, הבנה עמוקה והתנסות ביחס לעמדות וסגנונות הקשרים השונים האפשריים בין מטפל ומטופל.
לימודי מקרים וסמינרים קליניים – המתמחים מציגים מקרים מתוך עבודתם הטיפולית ומקבלים משוב והדרכה. המשוב מבוסס על הבנת המבנה של המטופל, תבניות של יחסי העברה ועל יישום עקרונות השיטה ודרכי העבודה הטיפולית.
אבחון ואסטרטגיות שונות להתערבות טיפולית – לימוד של מודל האבחון בביוסינתזה המבוסס על שדות החיים. הכוונה היא: לסייע לכל מטופל אינדיבידואלי לגלות את איכויותיו המהותיות כך שהמפגש הטיפולי יתרחש מעבר לרמת הבעיה.